Doskonalenie wiedzy, umiejętności menedżerskich kadry kierowniczej Banków Spółdzielczych i Zrzeszających

Opis projektu:

Projekt realizowany od 3 kwietnia 2006 roku do 30 kwietnia 2008 roku. Całkowity budżet projektu wyniósł 4.985.023,63 zł z czego 79,10% stanowiła otrzymana dotacja w kwocie 3.943.064,38 zł. Banki wniosły wkład własny wysokości 1.041.959,25 zł w formie mieszanej tj. pieniężnej i wynagrodzeń.

Główny cel projektu podniesienie kwalifikacji i umiejętności menadżerskich kadry kierowniczej banków spółdzielczych i zrzeszających.

Zrealizowane działania:

Szkolenia

1. Prawne podstawy działalności banku spółdzielczego i zrzeszającego oraz wybrane zagadnienia z prawa pracy

  • Podstawy prawne funkcjonowania banków – wprowadzenie (Ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (z późniejszymi zmianami); Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (z późniejszymi zmianami); Ustawa z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (z późniejszymi zmianami); Rekomendacje nadzorcze GINB)

  • Wewnętrzne regulaminy organizacyjne, procedury, statut, misja banku

  • Odpowiedzialność prawna osób zarządzających bankiem

  • Miejsce i rola rady nadzorczej banków spółdzielczych

  • Etyka w bankowości, kodeks dobrej praktyki bankowej

  • Wybrane zagadnienia (dot. m.in. prawa podatkowego, prawa dewizowego, prawa gospodarczego i cywilnego, ochrony konsumenta, ochrony danych osobowych i informacji wrażliwych, prania pieniędzy, zamówień publicznych)

  • Wybrane zagadnienia z prawa pracy – istotne zmiany 

 

 

2. Polski system bankowy a standardy europejskie

  • NUK i dyrektywy dot. ryzyk bankowych

  • Najistotniejsze zmiany w prawie bankowym w świetle dyrektyw unijnych

  • Jednolity europejski rynek finansowy

  • Polityka monetarna na obszarze europejskim (Euro)

 

3. Organizacja i zarządzanie bankiem

  • Nowoczesne koncepcje zarządzania

  • Zarządzanie strategiczne (krótko i długoterminowe)

  • Zarządzanie ryzykiem finansowym

  • Kontrola wewnętrzna

  • Zabezpieczenie banku przed zagrożeniami przestępczymi

  • Nowoczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi w banku

 

4. Komputerowe wspomaganie zarządzania bankiem

  • Ogólna charakterystyka informatycznych systemów bankowych

  • Przechowywanie, przetwarzanie i ochrona baz danych w banku

  • Kierunki rozwoju informatyki bankowej

  • Nowoczesne techniki elektronicznej obsługi klienta (usługi przez telefon, mobile banking, home banking, Internet, bankomaty i karty, podpis elektroniczny)

  • Nowoczesne technologie komunikowania (poczta elektroniczna, Internet jako narzędzie komunikacji, strony WWW i serwisy internetowe, dostęp do informacji)

  • Prezentacje multimedialne – ich przygotowywanie i wykorzystanie w codziennej pracy

 

5. Rachunkowość finansowa banku

  • Ustawa o rachunkowości i jej konsekwencje dla banków

  • Analiza ekonomiczno-finansowa - ocena sytuacji finansowej banku na podstawie bilansu

  • Analiza i rachunek kosztów, przychodów oraz wyniku finansowego

  • Płynność finansowa i planowanie płynności

  • Badanie rocznego sprawozdania finansowego banku i wybór firmy przeprowadzającej audyt

  • Przepływ i zasady informacji ekonomiczno-finansowych w banku i jego placówkach

  • Zasady wyboru oprogramowania finansowo-księgowego banku

 

6. Planowanie finansowe jako narzędzie zarządzania bankiem

  • Istota planowania działalności finansowej banków

  • Założenia i elementy składowe planów finansowych

  • Analiza ryzyka (potencjał firmy, analiza SWOT)

  • Technika budowy planów finansowych krótko i długoterminowych

  • Zatwierdzanie planów i wyznaczanie komórek do ich realizacji

  • Kontrola i analiza stopnia wykonania planów 

 

7. Fundusze Unii Europejskiej szansą umocnienia pozycji banku na rynku finansowym

  • Środki finansowe Unii Europejskiej dla Polski na lata 2004–2006

(Fundusze Strukturalne, Fundusz Spójności, Inicjatywy Wspólnotowe, Instrumenty Wspólnej Polityki Rolnej)

  • Środki finansowe Unii Europejskiej dla Polski na lata 2004–2009
    (Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego; Norweski Mechanizm Finansowy)

  • Budżet Unii Europejskiej na lata 2007–2013 – plany

  • Zasady finansowania projektów dotowanych środkami Unii Europejskiej
    (Sektorowe Programy Operacyjne; Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego)

  • Europejskie tendencje rozwoju bankowości spółdzielczej

  • Fundusze Unii Europejskiej szansą umocnienia pozycji banku na rynku  (warsztaty)

  • Bankowe produkty wspomagające proces absorpcji pomocy unijnej (kredyty, leasing, fundusze poręczeniowe)

 

8. Kompetencje i umiejętności menedżerskie – zarządzanie sobą i własną pracą Specyfika pracy menedżera w placówce bankowej

  • Być menedżerem – liderem swojego zespołu

  • Budowanie poprawnych i pozytywnych relacji z innymi

  • Zarządzanie pracą własną

 

9. Kompetencje i umiejętności menedżerskie – zarządzanie pracą zespołu i podwładnych

  • Organizowanie pracy zespołu

  • Bieżący monitoring i analiza wykonania zadań jako wyznaczniki podnoszenia efektywności

  • Sztuka motywacji – jak w pełni „wykorzystać” potencjał pracowników

  • Menedżer wobec sytuacji trudnych

 

10. Nowoczesny marketing i negocjacje biznesowe

  • Istota marketingowego zarządzania bankiem

  • Konkurencja na rynku bankowym – oferty konkurencyjne na rynku finansowym

  • Efektywna segmentacja klientów banku – identyfikacja potrzeb klientów

  • Badania marketingowe – rodzaje i źródła informacji marketingowej w banku

  • Strategiczne planowanie marketingowe w bankach – nowoczesne strategie marketingowe

  • Plan marketingowy w banku

  • Koncepcja marketingu mix

  • Rola pracowników banku w świadczeniu usług bankowych – sprzedaż osobista

  • Skuteczna promocja banku w warunkach konkurencji rynkowej

  • Budowa wizerunku banku na rynku – kampanie reklamowe, sponsoring

  • Negocjacje bankowe i zasady komunikacji z klientami banku (telefon, Internet, korespondencja)

  • Standardy jakości obsługi klienta

 

11. Public Relations w instytucjach finansowych

  • Kształtowanie kontaktów z mediami – zasady współpracy

  • Trening prezentacji wystąpienia (wystąpienia wewnątrz banku, seminarium, konferencja prasowa, wywiad)

  • Zachowanie w sytuacjach kryzysowych

 

12. Nowe kierunki działania banków

  • Aktualne trendy rozwojowe i nowe obszary działalności bankowej

  • Przystosowanie działalności bankowej do zmian zachodzących na rynku lokalnym

  • Konkurencja i rozpoznawanie konkurencji (banki komercyjne, fuzje banków, SKOK, instytucje parabankowe i in.)

  • Informatyka w banku spółdzielczym i bezpieczeństwo informatyczne, bankowość elektroniczna

  • Nowe produkty bankowe i finansowe oraz nowoczesne formy dystrybucji usług

 

 

Liczba przeszkolonych osób:

648 co stanowiło 98,18%

Zespół projektowy BODiE:

Zastępca Koordynatora projektu – Maciej Wojtaszek

  • Data rozpoczęcia: 03.04.2006
  • Data zakończenia: 30.04.2008
  • Wartość projektu: 4.985.023,00 PLN PLN
  • Wartość dofinansowania: 4.218.023,00 PLN PLN
  • Numer umowy: SPORZL-2.3a-2-02-026/0053
  • Instytucja dofinansująca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, BODiE Partnerem
This is the header within my first dialog

This is my first paragraph.

Click Here ×
This is the header within my second dialog

This is my second paragraph.

×