Bank Spółdzielczy. Świat bankowości spółdzielczej 2/600, IV-VI 2021

Bank Spółdzielczy. Świat bankowości spółdzielczej 2/600, IV-VI 2021

  • Numer wydania: 2/600, IV-VI 2021
  • Rok wydania: 2021
  • Stron: 51
  • Wydanie: e-book
  • ISBN: 2719-4515
  • Cena: 00,00 PLN
Opis:

OTWIERAMY PRZYSZŁOŚĆ
Pandemia wymusiła na nas zmiany zachowań i przyzwyczajeń. Odcisnęła mocne piętno na gospodarce i szybko zdążyła spowodować istotne zmiany w modelach funkcjonowania biznesu. Jak wpłynęła na banki spółdzielcze? Jakie zmiany wywołała? Wielkie. Ale dzięki pracy, wytrwałości i pasji… doceniają nas inni. Wyróżnienie dla naszej aplikacji SGB Mobile nie jest przypadkowe. Ono pokazuje, że rynek nas docenia. Dostrzega, że stawiamy m.in. na cyfrową moc. Polecam tekst o wyróżnieniu, które otrzymaliśmy. Bankowość spółdzielcza idealnie wpasowała się w nowy, technologiczny trend. Banki zmieniają się w trybie ekspresowym – nie bez przyczyny mówimy przecież o cyfrowej transformacji – i jeszcze szybciej dostosowują się do warunków ekonomicznych panujących na rynku. Niemal zerowe stopy procentowe, przyspieszenie technologiczne, rozwój usług cyfrowych – wszystko to spowodo wało również, że w sektorze finansowym coraz częściej rozmawia się o konsolidacji.
Procesy łączenia dotyczą również sektora banków spółdzielczych. Ostatnio miała miejsce największa fuzja w spółdzielczości – swoje siły połączyły cztery banki: z Bełchatowa, Krośniewic, Strykowa i Łodzi. Działają teraz pod marką Łódzki Bank Spółdzielczy. To pierwsza fuzja aż czterech banków, dlatego też postanowiliśmy
porozmawiać z całym zarządem powiększonego banku i dlatego na naszej okładce, wbrew tradycji, tym razem nie ma jednej postaci.
Członkowie zarządu mówią m.in. o tym, jak udało się pogodzić osobiste ambicje dla wspólnego, bankowego dobra. Tej fuzji kibicowali wszyscy od IPS po KNF. Czy konsolidacja w sektorze spółdzielczym to już trwały trend? Dlaczego coraz częściej o niej mówimy? Co takiego się zmieniło? – Teraz bankowcy zaczynają szukać partnerów do łączenia zanim sytuacja banku pogorszy się w takim stopniu, że konieczna będzie pomoc zrzeszenia lub systemu ochrony instytucjonalnej. Nie da się ukryć, że tendencja konsolidacji i tworzenia coraz to większych instytucji finansowych dotyczy nie tylko banków spółdzielczych.
Widoczna jest także w sektorze komercyjnym, jak również ubezpieczeniowym – pisze w swoim artykule Janusz Orłowski. Banki spółdzielcze stawiają na efektywność, szukają nowych przychodów i ograniczają koszty, co doskonale wpisuje się w Strategię Grupy SGB. To jest szczególny okres dla naszego Zrzeszenia. Niedawno została zatwierdzona strategia „Otwieramy Przyszłość”, obejmująca proces rozwoju w latach 2021–2024.
Strategia to mapa drogowa, kompendium wskazówek, dokąd zmierzamy i kim chcemy być. Po co firmie strategia? Odpowiedzi na to pytania udziela Adam Pietkiewicz, który brał czynny udział w pracach nad strategią. – Wyobraźmy sobie małą, 50-osobową firmę. Podzieloną na 5 zespołów z menedżerem stojącym na czele każdego z nich. Codziennie o poranku tych pięciu menedżerów przychodzi do swojego szefa z pytaniem: co dalej? Co będziemy robić? Przychodzą, ponieważ z podobnymi pytaniami stawiają się u nich wszyscy członkowie zespołów. I każdy dopytuje: co robimy? Jak robimy? Dlaczego to robimy? – pisze autor.
Warto dodać, że strategia powstała wspólnie. Kulisty tworzenia tego dokumentu zdradzają także osoby, które pracowały przy powstawianiu strategii „Otwieramy przyszłość”. – Chyba po raz pierwszy budowaliśmy strategię razem. Dla nas, z nami, a nie bez nas. I to jest dla mnie ogromna jej wartość. Było to dla nas wszystkich duże, absorbujące wyzwanie – mówi Barbara Borowska, prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Gnieźnie.
Swoimi przemyśleniami dzieli się również Piotr Pniewski, prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Raciążu: – Nasz zespół pracował w czasie trwającej pandemii, spotykaliśmy się online. Ta forma pracy dała nam możliwość częstszych spotkań w większym gronie, co wpłynęło na jakość wypracowanego ostatecznie dokumentu. Mimo, iż sam jestem zwolennikiem spotkań bezpośrednich, myślę, że udało nam się osiągnąć taki poziom dyskusji, gdzie nie było tematów tabu, a kwestie sporne kończyły się kompromisami win-win.
Z kolei Norbert Klimek, prezes Banku Spółdzielczego w Lipce tłumaczy, co jego zdaniem w strategii jest tak ważne: – Dzięki Strategii nasza grupa będzie nowoczesna i konkurencyjna w stosunku do innych banków. Strategia jest naszą odpowiedzią na wyzwania otoczenia, które nieustannie się zmienia. Oparliśmy ją na kilku kluczowych wyborach i przedstawiliśmy główny cel. Polecam też wywiady z Mirosławem Skibą, prezesem SGB-Banku oraz Błażejem Mika, wiceprezesem. U obu rozmówców przebija się wielki optymizm w odniesieniu do głównych filarów obecnej strategii. Obaj też podkreślają, jak bardzo banki spółdzielcze „przyspieszyły cyfrowo”.
Przyspieszenie w sektorze zauważa także rynek. Obaj panowie zostali zaproszeni przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Spółdzielczości Bankowej do udziału w webinarium. W czasie spotkania online z bankowcami – spółdzielcami dzielili się swoimi doświadczeniami z zakresu cyfryzacji. Warto dodać, że pierwszy raz w historii do udziału w Europejskim Kongresie Finansowym został zaproszony Mirosław Skiba. Wziął udział w dyskusji poświęconej przyspieszeniu technologicznemu w finansach. – Na naszych oczach upadł właśnie mit, że z bankami spółdzielczymi związani są jacyś odmienni, nietypowi klienci. Tacy, którzy nie potrzebują usług związanych z cyfryzacją. Ostatnie miesiące pokazały, że jest wręcz przeciwnie, że cyfryzacja jest bardzo dobrze przyjmowana – mówił prezes Skiba.
Jednym z filarów naszej strategii jest postawienie w centrum uwagi interesów klienta. Żeby spełniać jego oczekiwania i potrzeby, my sami również stawiamy na ludzi, na profesjonalny i kompetentny personel bankowy.
Ludzie to zresztą kolejny filar naszej strategii… W Grupie SGB pracuje wielu pasjonatów, mających liczne zainteresowania i pasje. Często wychodzą ze swoimi pomysłami. Inicjatywy tylko wtedy są autentyczne, gdy ich źródło jest naturalne. A „Wyzwanie Sportowe” jest właśnie naturalne i autentyczne. Wymyślili je Rafał Łopka i Tomek Synakiewicz, dwaj pracownicy SGB-Banku. Połączyli dwa cele: dbałośc o zdrowy styl życia oraz pomoc innym. W „Wyzwaniu sportowym 2021” wzięło udział ponad 1800 pracowników SGB. Ile razy okrążyliśmy Ziemię? Ile razy przebiegliśmy odległość maratonu?? Tego dowiedzą się Państwo czytając tekst Rafała… Przed nami wakacje. Życzę więc Państwu udanego, zdrowego wypoczynku! I jak zawsze – miłej lektury. :) A przy okazji, niektórych artykułówmożna posłuchać w formie podcastów.

Roman Szewczyk
Redaktor Naczelny

Informacje dodatkowe:

Magazyn bezpłatny, publikowany tylko w formacie PDF.

Dystrybucja plików jest realizowana poprzez:

Intranet SGB
Stronę główną SGB-Banku:

www.sgb.pl/grupa-sgb/magazyn-bank-spoldzielczy/

Stronę główną BODiE:

www.bodie.pl/szkolenia/bodie-extra/wydawnictwo/ksiazki
www.bodie.pl/do-pobrania

*
BANK SPÓŁDZIELCZY
Adres Redakcji:
ul. Szarych Szeregów 23a, 60-462 Poznań | M.: +48 505 459 471 | E.: wydawnictwo@bodie.pl
Reklama: M.: +48 505 459 471 | E.: wydawnictwo@bodie.pl
Wydawca:
Bankowy Ośrodek Doradztwa i Edukacji Sp. z o.o. | ul. Szarych Szeregów 23a, 60-462 Poznań | M.: +48 505 459 471 | E.: wydawnictwo@bodie.pl
Na zlecenie SGB-Banku SA.

Redakcja nie zwraca materiałów nie zamówionych. Zastrzega sobie prawo do redakcyjnego opracowania tekstów, skracania oraz zmiany tytułów. Rozpowszechnianie materiałów redakcyjnych w formie papierowej i elektronicznej bez zgody Wydawcy zabronione.

powrót do listy produktów
This is the header within my first dialog

This is my first paragraph.

Click Here ×
This is the header within my second dialog

This is my second paragraph.

×